Tror du at du driver business, mens du egentlig bare bruker tiden din på en hobby? Ouch! Den stikker litt, gjør den ikke? Men fakta er at så lenge du ikke har en enkel forretningsplan, så driver du faktisk ikke business. Selv om du kanskje tjener noen kroner i ny og ne, så har du fortsatt ikke en business om du ikke har en plan. Du har bare en tidvis lønnsom (eller kanskje veldig dyr) hobby.

Hva mener vi med dette?

Enkelt forklart: uten en konkret plan, deadlines og realitiske mål, så har du ingen business.

Men så tenker du sikkert “jammen, det går jo an å ha hobbyen sin som jobb”. Javisst, gjør det det, men da må hobbyen settes i system. Inn i en enkel forretninsgplan. Da kan du si at hobbyen din er jobb, og omvendt.

En enkel forretninsplan er superviktig for at bedriften din skal kunne vokse og blomstre. Og når vi sier enkel forretningsplan, så mener vi virkelig enkel. Papirarbeid kan fort ta knekken på kreative personer, så derfor vil vi vise deg hvor enkelt det virkelig kan gjøres.

Veldig mange gründere i dag er små gründere. Det vil si at det er mange som starter med lav eller ingen egenkapital og planlegger å bygge seg sakte opp med de få ressusrene de har. I slike tilfeller er en enkel forretningsplan mer som en fremdriftsplan å regne, og derfor enda viktigere.

enkel forretningsplan

Foto: Pexels.com

Hva er en enkel forretningsplan?

Veldig kort forklart, så er en enkel forretningsplan følgende: du må ha et mål om hva du ønsker å tjene innenfor en viss tidsramme, og du må ha en plan om hvordan du skal komme dit.

Denne tidsrammen kan være en uke, en måned, et kvartal eller et år. Dette kommer naturlig nok helt an på hva slags bedrift du har.

La oss si at Linda er Coach. Hennes mål er å få flere kunder. For å kunne leve av coachingvirksomheten må Linda ha et visst antall kunder hver måned. Hva kan hennes ukentlige mål være for å nå ut til sine potensielle kunder?

Hun kan velge flere strategier for å nå ut til sine kunder. Eksempelvis få flere følgere i sosiale medier. Eller hun kan bruke penger på markedsføring. Eller holde gratis webinarer eller workshops.

La oss si at Linda i løpet av den første måneden ønsker å skaffe seg 20 nye kunder (Linda er nemlig superambisiøs). Hun deler opp måneden i ukentlige delmål, og deretter med daglig planlegging.

Den første uken ønsker hun seg tre nye kunder. Det skal hun få til ved å være aktiv i sosiale medier. Det krevet at hun skriver gode blogginnlegg som hun deler. Blogginnlegg som er så gode at andre også vil dele dem.

Den andre uken har Linda som mål å få fem nye kunder. Det skal hun få via et webinar hun har satt opp. dette webinaret varer en time og hun lærer bort mange verdifulle verktøy til de som deltar. Dette skaffer Linda de fem nye kundene (eller enda flere).

Den tredje uken dedikerer hun til blogging og sosiale medier igjen. Også videre. I løpet av måneden har Linda – ved hjelp av planlegging og beinhard jobbing – nådd sitt mål om 20 nye kunder.

Kunsten er å ikke ta for lange pauser etter at et mål er oppnådd. Vi snakker av erfaring. En belønning er fint, men den kan fort skli ut og du sporer av – hvilket ofte betyr at du måe begynne fra scratch igjen.

Tips til din forretninsgplan

Måten du setter opp planen på kan med fordel matche personligheten din. Kanskje er du typen som liker at alt er papirløst og høyteknologisk, men du kan like gjerne lage en fargerik “timeplan” som du har på veggen foran deg. Det viktigst er at du ser målene og følger planen.

Husk å følge utviklingen på målene dine. Kryss av for hver gang du når målet ditt, reflekter over hva du gjorde riktig, hva som kan gjøres enda bedre – og eventuelt hva som ikke fungerte. Dette er en superverdifull læringskurve, så ikke la deg knekke de gangene målene ikke nås. Alle gründere går gjennom disse læringskurvene, det er dette som gir deg erfaring og profesjonalitet.

Vårt tips: sett opp en plan for et helt år, og bryt det ned i månedlige og/eller ukentlige mål, med daglige oppgaver.

Vi har laget en mal på en veldig enkel forretningsplan / fremdriftsplan som du kan laste ned og skrive ut. I denne kan du sette opp årlige, månedlige og ukentlige mål og deadlines, samt beskrive prosjektene og legge til notater underveis.

Har du lyst på vår superkule utskriftsvennlige forretnings/fremdriftsplan (PDF) ? Da kan du laste den ned her >

 

Spread the love

Kommentarer

kommentarer

You Might Also Like