Dette er ikke aprilsnarr -Supermann kan faktisk ikke alt!

Superman er en helt, kanskje en av de aller største, men i tillegg til kryptonitt, er ikke det hans eneste svakhet.

Supermann er så perfekt at han blir utilnærmelig, nærmest kjedelig. Han er på et nivå svært få av oss kan måle oss opp til. Ikke bare er han en superhelt som kan fly, løfte en bygning og tåle radioaktiv stråling, han er en elendig selger.

Så selv Supermann klarer ikke alt.

Ikke undervurder folk

supermann

Ingen kjøper at du har et perfekt liv, i hvertfall ikke når man har opparbeidet seg litt livserfaring. Ingen klarer alt, og spesielt ikke over lang tid. Multitasking er en myte, og vi vet at det er lett å fake et perfekt liv på nett.

Bilder, uttalelser og tekst som sier “Se, så fantastisk jeg er. Med dette produktet blir du like fantastisk”, er lette å gjennomskue. Vi tror ikke på det.

Vi vet at et hjem ikke er ryddig hele tiden, vi har alle dårlige dager, dager vi føler oss små. Vi kjenner alle på dårlig tid, føle seg mislykket og utilstrekkelig innimellom. De som sier de aldri føler det slik lyver.

Det å undervurdere dine potensielle kunder og lesere er ikke et godt sjakktrekk.

Picture Perfect

Foto: Pixabay

Vi ønsker alle å vise vår beste side utad, du smiler og vinker til naboen, og du liker å legge ut statuser på sosiale medier for å vise hvor bra alt er. I det minste kan du ta et bilde av stearinlysene og skrive at “nå er det hyggetid”.

Alt er så perfekt og koselig hele tiden, bilder ute på byen, bilder fra ferien, bilder av ditt siste innkjøp, alt oser lykke.

Vi liker lykke, men lykke trenger ikke å være det perfekte. Vi liker bilder av mennesker som leker, er svette etter trening og som roter. Skap litt variasjon og vis andre sider av deg, bruk gjerne “Stories” på Instagram og Facebook til å vise en litt annen side av deg.

Picture perfect er heller ikke bare bildene vi bruker, se også gjennom teksten du skriver. Er det noe her som får deg til å virke utilnærmelig? Kjedelig?

Vi liker historier og gjerne tenk på at din historie skal komme frem. Det gode og det mindre gode.

Belæring bør unngås

Etter å ha gått minst 10 år på skole, hvem liker så å bli belært? Råd jeg ikke har bedt om, eller enda verre, ikke ønsker blir ikke godt tatt imot. Det blir det ikke av de fleste.

Vent til folk er klare, fang publikummet når spørsmålet er stilt i Google. Det er nå de ønsker løsningen.

Unngå uttalelser som “Jeg skal lære deg hvordan…”, publikummet ditt er voksne mennesker som vet hva de vil. Ok, kanskje ikke alltid, men du må inspirere, ikke diktere.

Ikke vær en “show off”

Dette kan høres farlig likt ut med janteloven, og det er absolutt ikke det vi mener. Selvsagt er det lov til å skryte og være fornøyd med seg selv.

Vi ønsker du skal være en ekspert, og det er jo grunnen til at kundene skal komme til nettopp deg! Likevel handler det om å finne en balanse og ikke sette deg på pidestall, du skal ikke ha en nedlatende tone eller høres selvgod ut.

Det er lov å si at du har jobbet hardt for å komme dit du er, ikke lov gull og grønne skoger uvilkårlig. Igjen, det er historien din som gjør deg interessant, hvordan kom du deg dit du er? Hvordan fant du den beste løsningen?

Foto: Pixabay

Vær deg selv

Så mange ganger hører vi nettopp dette “vær deg selv”, men problemet er at veldig mange ikke er seg selv på nett.

Vis hvem du er, del dine feil og mangler – det er her du virkelig kan lære dine potensielle kunder verdifull kunnskap. Så la Supermann gjør det han er best til, og vis hva du kan.


Spread the love

Kommentarer

kommentarer

You Might Also Like