5 tips for digital detox. Vi lever i en digital verden, og det fører utvilsomt til både stress og avhengighet. Det verste med vår digitale tidsalder er tilgjengelighetshysteriet. Vi har med oss mobilen i dusjen, den ligger på nattbordet når vi sover, og tar du buss eller tog kan du telle på én hånd hvor mange som leser en bok fremfor å stirre ned på en skjerm. Vi er rett og slett hekta på sosiale medier.

Men hva gjør egentlig dette med oss? Undersøkelser viser at vi blir stresset om vi blir tvunget til å frastå fra mobilen selv i korte perioder. Faktisk får vi fysiske abstinenser. Professor Aksel Tjora ved NTNU har forsket på effekten av digital detox. Deltakerne i studien måtte klare seg i tre uker uten tilgang til internett.

Mange tror de sparer tid og at de er gode på multitasking når de bruker mobilen mye, mens det i realiteten er helt motsatt. Mobilen blir et tidsfordiv som stjeler både tid og fokus fra viktige ting. Vi blir enkelt og greit mindre effektive.

Tre uker uten internett kan selvsagt bli en tøff oppgave for de som faktisk jobber med internett. Men for de som kun bruker nettet til sosiale medier, kan en slik detox gjøre underverker. Hvorfor ikke utnytte denne julen til å ta noen dager helt fri fra sosiale medier?

5 tips for digital detox

Foto @hautestockco

5 tips for digital detox

Med enkle grep kan du få en mer avslappet og fokusert hverdag, der du faktisk får utført mer. Merk at dette er noe du skal gjøre over en kort periode, alt fra noen dager til tre uker. Målet er at du skal finne fokus på de virkelig viktige tingene. Kanskje oppdager du at du at enkelte sosiale medier ikke er så viktig likevel.

1. Fjern distraksjoner ❤️

De fire viktigste tingene i livet ditt er familie, venner, helse og jobb. Alt som ikke er essensielt bør fjernes. Det betyr ingen alarmer, varsler eller beskjeder av noe slag, kanskje med unntak av telefonsvarer og akutte kriser. Merk dog at de fleste kriser er innbilte. Ved å innføre disse rutinene og ved å fjerne distraksjoner, blir vi fokuserte på hva som virkelig er viktig for oss.

2. Ikke glorifiser det å være travel ❤️

Det fremstår latterlig hvor stolte vi er over å være travle. “Jeg har så mye å gjøre!” er egentlig bare et forsøk på å unngå å ta vanskelige avgjørelser om hvordan vi lever livet vårt. Å forbli opptatt og travel er enklere enn å sette av tid til å tenke over hva som virkelig gjør oss lykkelige. Og enda verre, internettet gjør det så enkelt å holde oss kontinuerlig “travle”. Så vær forsiktig med å glorifisere det å være travel. Ved å unngå det, kan du reflektere bedre over hvordan du velger å bruke tiden din.

5 tips for digital detox

Foto @hautestockco

3. Spør alltid “hvorfor” når du fisker frem mobilen ❤️

Joda, mobilen er praktisk når det kommer til å holde kontakt med venner, finne ut ting (sa noen Google?), eller bare det å sjekke hva klokka er. Men oftere enn vi er klar over, bruker vi mobilen for å distrahere, unngå eller ignorere hva som foregår rett foran oss.

“Jeg tror oppriktig at det å beholde mobilen i lomma er en av de modigste tingene vi kan gjøre” sier forfatter Blake Snow, som har skrevet boken Log Off: How to Stay Connected after Disconnecting. Vi bruker mobilen som et skjold, og tyr den i vanskelige situasjoner eller når vi får angst. Ved å velge å ikke bruke mobilen som en redning, kan vi lære å være tilstede i øyeblikket og erfare takknemlighet.

4. Forsøk å bruke tredelingsregelen ❤️

Del livet ditt inn i tre deler: 8 timer til jobb, 8 timer til søvn og 8 timer til fritid. Å jobbe mer gjør oss faktisk ikke mer produktive. Å jobbe smart og ha fritid tillater tankene våres å vandre på en måte som gjør at vi benytter de 8 jobbtimene mer effektivt. Faktisk viser  undersøkelser at for de med fast jobb, vil mer enn 40 timer i uken minske produktiviteten. For de med kreative yrker vil mer enn 20 timer i uken minske kreativiteten.

5. Ha fasteperioder fra teknologien ❤️

Ja, bokstavleig talt faste. Hva med å ta en fastekur én uke hver vår og hver høst? Totalt uten teknologiske dingser? Inkludert TV, radio og PC? Om ikke en uke passer inn i livet ditt, så forsøk med kortere perioder. For veldig mange kan nok bare én dag virke uoverkommelig, men kanskje derfor desto større grunn til å prøve? Svært få mennesker er så “viktige” at de ikke kan ta en hel dag fri fra mobil, TV, radio, PC og musikk. Du vil bli positivt overrasket over utfallet.

5 tips for digital detox

Foto @hautestockco

Spread the love

Kommentarer

kommentarer

You Might Also Like