Vi har foretatt en aldri så liten uhøytidelig analyse av dere lesere, basert på våre mest leste innlegg. Vi har nå drevet denne bloggen i litt over et år, og det er akkurat nok – utifra statistikk – til å foreta en analyse av hva dere lesere liker, og hva vi derfor kan fokusere mer på. Blogging er prøving og feiling, og ofte kan det innlegget du minst forventer få flest treff. Og motsatt.

Blant våre 10 mest leste innlegg fikk vi oss et par overraskelser. Eksempelvis hadde vi aldri trodd at en artikkel om grønne planter på kontoret kunne bli nesten like populær som innlegget om å få sukess fra første dag med blogg. Det er knappe 20 treff som skiller de to.

Likevel var det overraskende – og gøy – å se at innlegget om hvordan få flere følgere på Instagram var den som skulle få milevis flere treff enn samtlige andre innlegg. Punkt 2 til 10 har nemlig en rød tråd (det kommer vi tilbake til), mens innlegget om Instagram havner litt på sidelinjen av hva bloggen har fokusert mest på.

Men først, her er våre mest populære innlegg (merk at dette gjelder innlegg fra første periode på bloggen, da innlegg fra de siste månedene ikke kan tas med i statistikken enda):

Våre 10 mest leste innlegg

  1. Instagramtips 6 enkle metoder for å få flere følgere >
  2. 3 enkle tips for å bli en mer personlig blogger > 
  3. Starte blogg: få suksess fra første dag > 
  4. Nettside pris? Hvor mye koster det for en hjemmeside > 
  5. Grønne planter på kontoret – hva skal du velge > 
  6. Starte bedrift uten egenkapital >  
  7. Gode arbeidsrutiner og 7 vaner folk som elsker jobben sin har  > 
  8. Lag en enkel forretningsplan – driver du egentlig hobby fremfor business >  
  9. Er jeg for gammel til å starte for meg selv?  
  10. Hvordan bli mer effektiv? Her er 5 enkle løsninger >  

Hva kan vi så anta om våre lesere utifra denne uhøytidelige analysen?

Selvstendige lesere med hjemmekontor

Vel, bortsett fra det helt åpenbare om at folk gjerne vil ha flere følgere på Instagram, så kan vi anta at mange av våre lesere akkurat har startet for seg selv, eller har et sterkt ønske om gjøre det. Mange har lest artikkelen om alder og oppstart av eget firma, samtidig er Instagram og blogging populære temaer. Dette sier noe om spennvidden i alder hos dere lesere.

At artiklene om arbeidsrutiner og effektivitet også har høye lesertall, kan kanskje tyde på at flere av dere har hjemmekontor og sliter med selvdisiplinen? Vi vet i hvertfall at det er tilbakevendende problem for vår egen del. Å jobbe hjemmefra er en utfordring, det er mange distraksjoner og litt for lett å ta seg lange pauser.

Kort og brutalt kan man si at ikke alle er skapt for det. Å jobbe hjemmefra kan virke som en drøm, men det betinger at du må jobbe minst dobbelt så mye og dobbelt så hardt som folk i fast jobb, og likevel komme dårligere ut av det økonomisk. Det er dessverre realiteten for de fleste. Samtidig kan det være en drøm om du får hjulene til å gå rundt.

Marie hadde lenge hjemmekontor, nå har hun fulltidsjobb med hjemmekontor i tillegg. Marie må derfor legge blogging til helger og andre fridager. Anniken har hjemmekontor på fulltid, og blogger på dagtid, i tillegg til å ta oppdrag (primært webdesign) fra andre.

Tålmodighet er en dyd … eller?

Sist men ikke minst våger vi anta – utifra innleggene – at dere er akkurat som oss og de fleste andre: utålmodige! 🙂

Hvem ønsker vel ikke at en nystartet blogg skal bli en overnight success? Eller at et nyoppstartet firma skal gå i pluss etter bare et par uker? Eller at man skal få titusenvis av følgere på Instagram etter kort tid? På samme måte som en overskrift ala “Slik går du ned 3 kilo på én uke” er et åpenbart click bait for VG eller Dagbladet, vil lovnader om rask vekst være det tilsvarende for oss. Tro oss når vi sier at vi har lest ALT av slike artikler! Alt!

Men er det noen som holder hva de lover?

Vel …

Ja og nei. Mange artikler har nok overskrifter som lover mer enn de kan holde, men samtidig finnes det blogger som forteller “Slik gikk jeg fra 0 til 10 000 på tre måneder”, enten det gjelder følgere eller kroner. Og disse artiklene er for all del høyst reelle. Men de består ofte av tips og triks som ikke er relevante for oss i lille Norge, eller det er taktikker som ikke passer oss personlig.

Det er med andre ord flere veier som fører til Rom, man må bare finne den veien man selv liker best. Og det er som oftest ikke snarveier.

 

Spread the love

Kommentarer

kommentarer

You Might Also Like