Hvordan takle stress? Alle mennesker har kjent på det vi normalt oppfatter som stress. Følelsen av tidspress, av å være overarbeidet, ha for mange baller i luften, høye  forventninger fra omgivelsene og lignende.

Likevel havner mange i situasjoner som går på helsa løs uten at de egentlig har følt seg stresset. Årsaken er at en majoritet av oss ikke klarer å gjenkjenne stress når vi opplever det. Vi har alt for lenge definert stress som noe helt annet en det det er.

Magesår, hjerteinfarkt og panikkanfall. Klassiske fysiske symptomer på det vi gjenkjenner som stress. Selv leger vil kunne bekrefte at disse fysiske symptomene henger direkte sammen med stress.

hvordan takle stress

Men hva er egentlig stress?

Stress er når hjernen blir overbelastet, ikke kroppen. Fordi symptomene på stress er så fysiske har vi lett for å tenke at en stresset person er han som løper fra møte til møte med papirbunker under armen.

Men stress kan forekomme selv om omgivelsene er aldri så rolige. Stress kan forekomme mens du sitter og mediterer, mens du ser på TV, i det du skal til å sovne (og derfor ikke sovner) eller mens du står i dusjen om morgenen.

Litt overdrevent forklart kan man si at en person med ADHD alltid er stresset fordi hjernen ikke slapper av uten at vedkommende må jobbe hardt for det (eller gå på medikamenter).

Hvordan takle stress – symptomer

Med mindre du faktisk kan kutte ned på antall gjøremål (prioritering), så blir du nødt til å finne en måte å håndtere dem på. Stress kommer ikke nødvendigvis som en følge av mange gjøremål, men av måten du takler dem på. Så hvordan takle stress?

Stress kommer som et resultat av at du føler du mister kontroll og oversikt. Når oppgavene blir for mange til at hjernen klarer å holde oversikten, opplever du følelsen av å miste kontroll.

Og følelsen av å miste oversikt og kontroll omdannes til stress.

hvordan takle stress

Du blir overveldet, og som et resultat kan du ofte oppleve en eller flere av følgende:

  • Du blir så overveldet at du ikke vet hvor du skal starte, og får dermed ikke gjort noe.
  • Du begynner å utsette ting ved å gjøre alt mulig annet, som å sjekke e-post og lese avisen. Eller (enda verre) starte på et nytt prosjekt for å unnslippe de andre.
  • Du begynner å ty til kunstig stimuli for å takle den overveldende følelsen, som koffein, alkohol, sukker eller andre stimulerende stoffer.
  • Du mister fokus og konsentrasjonsevne.
  • Du tenker mer på hva du burde gjøre, enn å faktisk gjøre.
  • Du opplever fysiske symptomer som hjerteklapp og hyperventilering, som igjen er symptomer på et panikkanfall.
  • Du blir fysisk syk som følge av stresset.
  • Du stresser mer for å unngå stress.
  • Du blir utbrent.
hvordan takle stress

Hvordan takle stress – teknikker

Det første du kan gjøre som er både enkelt og effektiv, er å si til deg selv at “stress er kun en følelse“. Dette kan være verdifullt for deg fordi en følelse er noe som lett kan endres. Det er helt opp til deg å velge en følelse som er bedre.

Det neste du kan gjøre er å få oversikt. Skriv ned alle gjøremålene dine, både jobbrelaterte og private. Det være seg å hente barn på skolen, planlegge middag for hele neste uke, eller alle arbeidsoppgavene fra jobben du ikke har unnagjort.

Dette er et fysisk grep som kan gi umiddelbar sjelefred. Selv om du ikke får gjort noe med alle arbeidsoppgavene der og da, så vil en oversikt gi deg følelsen av kontroll. Og som vi nå vet så er det følelsen av å miste oversikt og kontroll som utgjør det faktiske stresset.

Del opp gjøremålene i to kategorier

Når du har fått oversikt over alle gjøremålene dine, kan du begynne å dele dem opp i to kategorier: de som er innefor din kontroll, og de som er utenfor din kontroll. Noen av dem ligger nok også i grenseland, eller det kan i hvert fall føles slik noen ganger.

Oppgaver som er innenfor din kontroll kan være trening, tid til hobbyer, aktiviteter med barna, husarbeid, middager og lignende. Når vi sier innenfor din kontroll mener vi at du selv kan styre showet.

Oppgavene er like viktige som alle andre, men ved god planlegging kan kanskje den hjemmelagede middagen byttes ut med noe raskt og ferdigkjøpt et par ganger i uken. Husarbeid kan delegeres, eller i det minste utsettes til en viss grad osv.

Oppgavene som er utenfor din kontroll kan være tidsfrister som er satt av andre, som deadlines på jobb, innlevering av selvangivelse, åpningstider i butikken (hvis du må rekke noe). Dette er utenfor din kontroll, og er noe du må forholde deg til.

Hvordan takle stress – én ting av gangen

Fordi stress er tilknyttet vårt tankemønster, henger det som regel sammen med ting i fortiden eller fremtiden. Uoppgjorte ting fra fortiden, og ting du vet du må rekke i fremtiden

Fordi hjernen våres ikke er skapt for multitasking, blir vi altså stresset når vi forsøker å gjøre flere ting på en gang. Lag derfor listen (oversikten som nevnt over), få kontroll, og velg en og en oppgave av gangen. Og kun denne!

Hvordan takle stress – resultatet

Når du har fått komplett oversikt er det flere ting som kan skje:

  • Det var ikke så mye som du fryktet.
  • Du får ro i sjelen fordi du har oversikt.
  • Følelsen av å kunne prioritere ting i en bestemt rekkefølge gir deg følelsen av kontroll, selv med oppgaver utenfor din kontroll.
  • Du vil oppleve en følelse av inspirasjon fordi du er i forkant av gjøremålene dine.

Det som er mest interessant ved dette, er at elv om du ikke har utført ett eneste av gjøremålene dine, kan stressfølelsen helt forsvinne bare ved å få oversikt. Noe som igjen understreker at stress er kun en følelse.

Dette bør du unngå for å skape mer stress

Når vi allerede er stresset, har vi en tendens til å gjøre dumme ting som legger flere stein til byrden. Ting du bør unngå for å skape mer stress er blant annet følgende:

  • Lese eller se nyheter rett før du legger deg.
  • Sjekke mobilen rett før du slukker lyset (sosiale medier, meldinger etc.).
  • Se en opprørende film eller en engasjerende serie.
  • Spise og/eller drikke fete og/eller oppkvikkende ting. For mye alkohol er heller ingen lur løsning om du ternger kvalitetssøvn.
  • Lær deg å si nei til oppgaver som ikke krever din akutte bistand der og da. Det finnes alltid noen andre som kan påta seg oppgaven.

Dette kan du gjøre for å slappe mer av

Det finnes utallige teknikker for hvordan takle stress, og beste måten å finne det som passer deg er å prøve og feile. Noen liker å meditere, mens for andre kan en løpetur gjøre susen

  • Når du føler deg stresset, ta en timeout og kos med kjæledyret ditt i minst 10 minutter (om du har noen).
  • Velg å gå til et stille sted om du har mulighet, eller lukk øynene der og da og trekk pusten dypt flere ganger. Dette kan få deg til å gjenvinne en midlrtidig ro.
  • Ta frem oversikten over gjøremålene dine slik at du får tilbake følelsen av kontroll.
  • Oppdater oversikten over gjøremålene dine.
  • Senk kravene dine! Vi lever i en tid der vi føler vi må være perfekte. Problemet er at dette medieskapte perfeksjonsnivået er umulig for mennesker å oppnå.
  • Finn ut hva du egentlig vil. Dette er en nøkkel mange ikke har funnet. Hvis du elsker det du driver med, vil du nemlig ikke oppfatte det som stress, selv om oppgavene er mange.


Spread the love

Kommentarer

kommentarer

You Might Also Like