Hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization, på norsk kalles det søkemotoroptimalisering.

Dette er et langt ord vi gjerne vil unngå å si flere ganger etter hverandre. Du er selvsagt velkommen til å gjøre det, men for enkelhetens skyld bli det kalt SEO. Ikke bare av oss, så kall det gjerne SEO du også.

SEO høres i utgangspunktet ikke særlig spennende ut (og jeg forstår hvorfor), men det er svært viktig for at siden din skal bli synlig på nett. Søkemotorer (altså, nettsider som Google), leser fort gjennom alle sider på nett som har noe med det ordene du nettopp søkte på.

For når vi lurer på noe, har et behov eller et akuttproblem så tyr de aller fleste av oss til Google. Google har til og med blitt et verb, f.eks. “har du googlet?“eller “jeg googler det“. Jeg gjentar, Google har blitt et verb.

Hvis ikke det hentyder hvor stort Google er, så tro meg på dette. Google er enormt.

Kanskje søker du på en oppskrift eller informasjon du gjerne vil ha, de sidene som kommer først er ofte de sidene besøkende flest velger å klikke seg inn på (bortsett fra de helt øverst som er betalte plasser).

Det er derfor SEO er en fin måte å få nye besøkende inn på siden din. Så dette er hva søkemotoroptimalisering er, det er en måte dine innlegg kan bli fanget opp av sider som Google, og dermed få klikk inn på siden din.

Jo flere klikk, jo høyere opp vil du rangere i Google. Størst kommer først.

Hvorfor vil jeg bruke SEO?

Hvis du har en nettside ønsker du besøkende. Alle ønsker det, ellers legger man ikke ut en nettside. Hvor mange du trenger er noe helt annet, men du ønsker kanskje å leve av nettsiden din og produktet/tjenesten du leverer?

Du vil gjerne at bruke ord som gjør at din side er relevant, er du konsulent med fokus på bedriftsledelse så skriver du innlegg på din side som er relevante til det du driver med.

Du bruker overskrifter og fokusnøkkelord som samsvarer med det du tror folk vil søke i Google.

De søker neppe på “konsulent som fokuserer på bedriftsledelse“, kanskje de heller skriver “hvordan endre på ledelse?”, “mer trivsel på jobb” eller “hvordan øke motivasjonen“. Da er det disse ordene som skal være fokusordet ditt, ikke bedriftsledelse eller konsulent.

Vi anbefaler at alle virksomheter og bedrifter har en form for blogg, det er bloggen som vil være din gratis markedsføring og SEO-mulighet. Som mange kanskje har lagt merke til så også de helt store internasjonale bedriftene også blogg på sine hjemmesider.

Husk, det hjelper ikke å ha verdens beste nettside, hvis ingen vet at den eksisterer.


SEO

SEO + WordPress = Sant

Vi vet alle at WordPress er genialt, ikke sant? Hvis du ikke visste det kan tidligere innlegg vi har skrevet understreke dette poenget.

For WordPress med alle sine utvidelser (en utvidelse er som en app) hjelper oss virkelig med alt. Ikke finn opp hjulet på nytt, WordPress har utvidelser som kan hjelpe.

De skuffer ikke her heller, en av de største utvidelsene innen SEO er Yoast. Den er gratis, dog det finnes en premium versjon (ikke nødvendig å kjøpe).

Denne appen gjør alt for deg og forteller deg alt du skal gjøre for å gjøre innlegget du skriver mer SEO-vennlig.

Yoast gjør det enkelt i form av trafikklys. Rødt må endre, gult er ok, grønt er perfekt. Kjør på!


Tips til mer SEO-vennlig side:

  • Finn fokusnøkkelord(ene)

  • Bruk samme nøkkelord i URL-en (linken til innlegget)

  • Nøkkelord i tittelen

  • Nøkkelord i metabeskrivelsen

  • Nøkkelord i første setningen på innlegget

  • Nøkkelord i en undertittel

  • Nevnt nøkkelordet et par ganger i innlegget

  • Ha nøkkelrodet med bildeteksten

  • Interne linker

  • Eksterne linker

Yoast hjelper deg med alle tips og triks for å gjøre ditt innlegg SEO-vennlig. Søkemotorer foretrekker sider som er SEO-vennlige, fordi de så tydelig gir beskjed om hva slags artikkel dette er.

Google foretrekker også engasjement, og vil at besøkende skal være lenge på siden din. Og det er hva SEO er og hvorfor du trenger det på din nettside.


facebook wpacademy

Spread the love

Kommentarer

kommentarer

You Might Also Like