Er det mulig å starte en blogg som er en suksess fra første dag? Ja, det er det faktisk. Å starte blogg er i seg selv ingen rakettforskning, men å få den til å vokse krever jobb og kunnskap.

Suksess er relativt. Noen er fornøyde med å ha et par hundre faste lesere, mens andre igjen ser for seg et liv som toppblogger og ønsker å ha det som fulltidsjobb.

Alle kan starte blogg, og “alle” gjør forsåvidt også det. Det dukker opp nye blogger hver eneste dag, men bare en håndfull av dem er godt gjennomtenkte. Med suksess fra første dag mener vi ikke at det sitter 100 000 personer der ute for å kaste seg over bloggen din i det den lanseres, men det betyr at du har gjort en grundig jobb med bloggen før lanseringsdagen.

starte blogg

Foto: Pexels.com

Starte blogg med suksess fra første dag – dette trenger du

Det vakre med blogging er at du trenger svært lite for å komme i gang. Du trenger faktisk bare følgende:

  1. Tilgang til internett
  2. En PC/Mac
  3. Et kamera (mobiltelefon fungerer helt fint)

Dette er i prinsippet alt du trenger. Som nevnt, så kan alle starte en blogg, men hva du legger i den av arbeid avgjør hvor suksessfull den vil bli.

Starte blogg med suksess fra første dag – dette må du gjøre

Før du lanserer bloggen din bør du ha jobbet med den en del i kulissene. Dette bør du ha sørget for:

Innhold

Masse innhold! De fleste som starter en blogg, starter den der og da med et enkelt innlegg. Sørg for å ha masse innhold av kvalitet fra første lanseringsdag, minst 5 innlegg, men gjerne 20. Dette gjør at de som besøker bloggen din blir værende, og har du postet innlegg som har verdi for leserne, vil de komme tilbake. Ikke fall for fristelsen til å legge ut ting du har rasket sammen i farten bare for å fylle opp. I dette tilfellet teller både kvantitet og kvalitet. Avhengig av hvor mye fritid du har, kan denne skriveprosessen ta alt fra 2 uker til flere måneder.

Verdier

Gratis verdier! Det er størrelsen på en sides e-postliste som avgjør hvor suksessfull siden er. For å samle e-poster må du gi bort noe du har lagt sjel og oppriktighet i, enten det er en e-bok, et kurs, sjekklister, arbeidsbøker eller lignende. Listebygging er kjernen til alt salg – og selv om du enda ikke har planlagt noe du skal selge, så vil du lovprise deg selv den dagen du bestemmer deg for det – og over et par år har samlet mange tusen e-poster.

Planlegging

Du bør ha en plan. Å blogge i ny og ne er fint nok det, men om du planlegger å ha bloggen som business og ikke hobby, så må du planlegge frem i tid. Du må vite hva som er målet ditt. Planlegg gjerne for et år av gangen, og del opp i flere små delmål.

Publiseringskalender

Ha en fast bloggkalender/publiseringskalender. Å vite hva du skal skrive og når, gjør det enklere for deg å skape (og holde på) rutiner. Det er fort gjort å miste begrep om tid og sted når man jobber for seg selv, og det blir ofte lettvint å skippe en dag eller to. Det finnes mange måter å bli mer effektiv på. På denne bloggen publiserer vi to ganger i uken, henholdsvis mandager og torsdager. I og med at vi er to, har vi en fast dag hver.

starte blogg

Foto: Pexels.com

Slik kommer du i gang

Å starte blogg er dønn enkelt, men om du ikke har gjort det før må det fortsatt læres. Hva slags plattform du velger når du skal starte blogg kommer an på hva du er fortrolig med og hvor mye jobb du vil legge i det, men om du ønsker å bli en stor blogger, anbefaler vi definitivt at du går til anskaffelse av eget domene og eget webhotell. Er du seriøs, unngår du de kommersielle bloggnettverkene hvor du ikke har full kontroll på siden din selv.

Ta vårt gratis grunnkurs i WordPress (blir straks relansert), der lærer du alt du trenger å vite for å komme i gang med blogg. Kunnskapen i grunnkurset vil også være gull verdt for deg når du skal fortsette å blogge.

Viktige ting å huske på

Viktige ting å huske på en blogg: en god om meg-side, en kontaktside, et rent og brukervennlig design.

Det er også viktig å vite hvilken kategori bloggen din havner i. Ikke bland alt, da kan du heller starte et nettmagasin. En tydelig profil gjør leseren trygg på hvem du er. Hvis vi brått skulle begynne å skrive om mat og/eller sminke på denne bloggen, ville det skapt tullete kaos. Vær tydelig. Ønsker du å skrive om mange forskjellige ting, start heller flere blogger (men vit at det gir hodepine!).

Innhold er alt!

Innholdet i bloggen din betyr absolutt alt! Et blogginnlegg bør være gjennomtenkt og godt skrevet, det skal ha en viss lengde og tydelig gjenspeile at forfatteren bak har brukt tid og innlevelse på innlegget. Men selv om innlegget ditt er aldri så godt skrevet, så bør du likevel ha en liten sjekkliste du kan krysse av på før du publiserer.

I tillegg til god tekst betyr bilder mye! Vi mennesker er visuelle, og gode bilder kan ta bloggen din til nye høyder. Du kan ta fantastiske bilder med en smarttelefon, og ved å bruke tøffe filtere kan du få mange fine effekter (vi kommer tilbake med en artikkel om fotografering med iPhone). En mobiltelefon vil aldri kunne erstatte et speilreflekskamera, men med mindre du planlegger å ta bilder for høyglansede magasiner og bøker, så er en smarttelefon brukt på rette måten mer enn godt nok for bloggen din.

Personlig har vi valgt å ikke bruke tid på fotografering til akkurat denne bloggen, så vi benytter gratis bilder fra pixabay.com og pexels.com. Hadde dette vært en personlig blogg hadde fotografering fått høyere prioritet.

starte blogg

Foto: Pexels.com

SEO – søkemotoroptimalisering

Vi kommer ikke bort ifra SEO (søkemotoroptimalisering). Å starte blogg er en ting, å gjøre den synliger noe annet. Mange river seg i håret over hvor kjedelig dette virker, men vi kan ikke understreke viktigheten av dette nok. SEO er enkelt og greit det eneste språket Google forstår, og ved å velge det bort forteller du i prinsippet Google at du ikke vil være med på leken. Du ber om å være usynlig på det o store internettet. Da blir liksom litt av bloggingen bortkastet.

Google is everything!

For å ta et eksempel. Jeg har en matblogg (annikens.kitchen) som jeg knapt oppdaterte på et helt år grunnet andre prosjekter. Når man ikke oppdaterer forsvinner leserne. Til tross for dette hadde jeg mellom 500 og 1000 unike besøk hver dag. Dette høres kanskje lite ut for mange, men dette var en blogg som overhodet ikke ble oppdatert. Så hvor kom de besøkende fra? Ja, du gjettet riktig, Google! Fordi jeg hadde brukt tid på å lage ett eneste innlegg som var så til de grader søkemotoroptimalisert, tikket det inn lesere hver bidige dag. De leste først og fremst dette innlegget (som omhandler sous vide), men de ble også værende for å lese eldre innlegg. Så til tross for at jeg nærmest hadde lagt bloggen død, sørget SEO for at Google fortalte om meg til det sultne folket som var nysgjerrige på sous vide. Jafs.

Når det er sagt, det er ikke kun SEO som gjør deg synlig. Sosiale medier, delinger, jungeltelegrafen, e-postlister etc. har vel så mye å si.

Klar, ferdig, lanser!

Nå har du bestemt deg for at bloggen din er bra nok for publisering. Sjekk: antall poster, kvalitet på innleggene, pent og brukervennlig design, gode bilder, gratis innhold for å bygge e-postliste etc. Bruk Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest og/eller andre sosiale medier for alt det er verdt. Spør venner om de kan dele, send ut til e-postlisten din (om du har noen), lag blest på Facebooksiden med en konkurranse eller lignende.

Og ikke minst: det er nå jobben starter! Du har lansert med et brak og brukt mye tid på å skape en blogg med verdifullt innhold. Nå skal du vokse, hvilket betyr at du må fortsette å skape verdifullt innhold i et jevnt tempo. Du må tilfredsstille forventningene til dine nye lesere, hvis ikke mister du dem.

Gratulerer, du har nå skapt deg en plattform av høy kvalitet. Du har nå de beste forutsetninger for å bli en suksessfull blogger på kort tid!

Lykke til! 🙂

Spread the love

Kommentarer

kommentarer

You Might Also Like