Skrivesperre – eller bloggsperre om du vil. Alle som skriver i en eller annen form har vært der. Enten du er forfatter, journalist eller blogger, så vil du før eller senere oppleve “writer’s block”.

Er det noe du sikkert har lært som blogger, så er det at jevnlige oppdateringer er viktig for å etablere en fast følgerskare.

De aller største bloggerne poster ting hver dag, noen til og med flere ganger om dagen. Uansett hvilket produksjonsnivå du ligger på, så er det forutsigbarheten som er viktig.

Poster du en gang i uken, ja så poster du en gang i uken. Det er helt ok, for da forventer leserne dine en post i uken (gjerne på samme dag). Det samme gjelder to ganger i uken. Også videre. Du ser tegninga!

Men livet skjer alle, og i perioder har man ikke samme energinivå, eller man mangler motivasjon. Det skjer også alle, selv de største bloggerne (kanskje enda mer med dem, faktisk). Om du ønsker å bygge en blogg som jevnt og trutt vokser, så er det viktig å ikke ramle av lasset. De jevne oppdateringene er viktige, og leserne tar ikke hensyn til dagsformen din. De hopper videre til neste blogg om du ikke mater dem når de forventer det.

skrivesperre

Foto: Pixabay

Hvil ikke på dine laurbær

Vi snakker av erfaring. Vi hadde en Facebookside som på et tidspunkt tok helt av. Facebooksiden hadde en periode i 2013 flere poster som gikk viralt, og vi red på bølgen noen få måneder. Så dabbet det litt av, og vi mistet gnisten. Vi hadde jo så mye annet gøy på gang! Dummeste tabben vi har gjort! Vi sier ikke at det ikke er mulig å jobbe seg opp dit igjen, men å ikke forvalte den publisiteten vi fikk den gangen, var både arrogant og lite smart. Ingenting kommer for å bli, én populær post gjør deg kun populær for den ene posten. Forvalt den som en gullskatt, og jobb for å øke verdien.

Så hva gjør du da, når du får skrivesperre, men vet at det er viktig å få ut det (eller de) ukentlige innlegget?

De vanligste årsaker til skrivesperre

Årsakene til skrivesperre kan variere, men dette er de vanligste:

  • Timing: Det er bare ikke den rette tiden. Ideene dine må kanskje modnes litt mer før du begynner.
  • Frykt: Mange skribenter sliter med redsel for å offentliggjøre ideene sin, i frykt for kritikk. Frykt er faktisk årsaken til at mange ikke blir skribenter, til tross for åpenbart skrivetalent.
  • Perfeksjonisme: Du vil at alt skal være helt perfekt før du i det hele tatt lar pennen røre papiret eller fingrene tastaturet. Du prøver å skape det helt perfekt i hodet ditt først, noe du ikke får til, og derfor aldri får begynt.
skrivesperre

Foto: Pixabay

Skrivesperre – tips for å komme over den

  • Står du helt fast? Gjør som oss i denne posten og følg det enkleste tipset av alle. Skriv om den!

    Writing about a writer’s block is better than not writing at all.
    –Charles Bukowski

  • Gå en tur!
  • Fjern alt som distraherer deg
  • Gjør noe som øker blodomløpet (joggetur, danse, hoppe rett opp og ned på gulvet)
  • Endre omgivelsene
  • Lek (mal et bilde, bygg Lego, hva enn som måtte glede deg)
  • Les en bok
  • Les inspirerende sitater (for eksempel på Pinterest)
  • Brygg en kanne med kaffe (funker alltid!)
  • Skap en fast skriverutine, om det så er å skrive 15 minutter til fast tid hver dag
  • Tilbring tid med noen som får deg til å føle deg bra

Mulighetene er uendelige, men bevegelse er essensielt. Så fort du setter i gang en bevegelse, enten fysisk eller mentalt, så tar du et steg i riktig retning. Og før du vet ordet av det, så skriver du igjen.

Men for moro skyld skal vi også ta med hva du ikke bør gjøre om du har skrivesperre.

  • Det hjelper ikke å vente på “det rette øyeblikket” der du føler deg inspirert.
  • Du kommer ikke over skrivesperre ved å begrave deg i selvmedlidenhet.
  • Du kommer ikke over skrivesperre ved å utsette og finne på unnskyldninger.
  • Du kommer ikke over skrivesperre ved å se på TV (se punktet over)

Er du fortsatt ikke fornøyd?

Vel, det finnes ett råd til, det ultimate rådet – det du aller helst ikke vil høre:

Du overkommer skrivesperre ved å skrive!

Det er faktisk den beste måten å overkomme den på. Praktiser friskriving, der du skriver helt fritt om absolutt hva som helst, uten å fokusere på verken mål, mening eller grammatikk. Gjør dette i 10-15 minutter hver dag, og bytt gjerne tema flere ganger underveis. Det kan være helt tilfeldige temaer, bare skriv det som faller deg inn der og da, det være seg fugl, fisk, frosk eller sjokoladeplater.

Dette trener hjernen din til å bli mer kreativ, og til lettere å få ordene fra hjernen og ned på papiret eller tastaturet.

Skriv om hvor ille det er å ha skrivesperre! Skriv om hvor irritert du ble på denne artikkelen om skrivesperre. Skriv om hvor kjipt været er. Skriv om hva du har lyst på til middag. Skriv om hvordan du ønsker morgendagen skal bli. Skriv om hvorfor du ikke klarer å skrive. Skriv om hvorfor du liker te bedre enn kaffe, eller omvendt. Eller om hvorfor du ikke liker noen av delene.

Det du skriver kan være en kladd, det er ikke noe du behøver å publisere. Skriving er en dialog med deg selv, en brainstorming om du vil, og det vil garantert få deg i gang.

Kort fortalt: skriv hva som helst!

Lykke til! 🙂

skrivesperre

Foto: Pixabay

 

 

Spread the love

Kommentarer

kommentarer

You Might Also Like